v21 - nu är vi halvvägs!!

Min graviditet - BF Ons 11 aug 2010

Din graviditet startade Tors 5 nov 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tors 19 nov 2009 (ägglossningen).
Du är på dag 143 av 280. (51,1%)
Du är i vecka 21.
Du har gått 20 fulla veckor och 2 fulla dagar (v20+2).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 aug 2010
Du har 137 dagar kvar till beräknad förlossning.



Vecka 21: 25 mar - 31 mar 2010

Kroppen: Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern. Det kan man avhjälpa genom att dricka mycket, på så sätt rensas kroppen från slaggprodukter. Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt, undvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och mineralvatten kan lindra. På apoteket finns det tabletter och flytande medicin som neutraliserar magsyran.

Fostret: Nu överförs antikroppar från mammans blod till fostrets för att skydda det vid födseln. Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller. Nervcellerna utvecklas framför allt under veckorna 10–20. Detta är en extra känslig tid, men efter det är risken för hjärnskada mycket liten. Barnet är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför din mage.

 

 

------------------------------------------------------------------

 

Fråga mig inte varför det ser så förbannat konstigt ut? Gillar verkligen inte sånahär web-baserade designmojar. Samma med min Zoomin-hemsida. Skit rent ut sagt.
Får aldrig saker att se ut så som man vill..
Men är för lat för att damma av html koderna längst bak i hjärnan :P

Eller är det bara jag som inte kommer överens med den tro? =/

Känns ganska konstigt när man tänker att halva tiden redan gått! Vart har den tagit vägen liksom.. Visst, dom första 5 visste man ju inte riktigt om miraklet därinne, men ändåå. Jag vill ju må såhär bra länge till =) Frysa tiden någon? ;)


ºA


Kommentarer
Postat av: Jenna

Ja du måste ha gjort det tror jag! Haha. Nej det verkar som om det går runt som fan här i lilla byn och det gör det inte bättre att man jobbar i butik då hela veckorna, och träffar en jävla massa människor där någon förmodligen har de. Huua. Men men. Började igår så hoppas man mår lite bättre imorn iallafall:)



Ja precis, så länge lillen har det bra så. Försökt trycka i mig blåbärssoppa men hej å då det kom upp de med på en gång. Häller i allafall i mig MASSA vatten!

Fick tips att svälja två vitpepparkorn med vatten också, det ska tydligen döda magsjukebacillerna i magen :) Så hoppas det blir bättre nu.

Tack så mycket, hoppas allt är bra med dig och magen. Kram

2010-03-28 @ 16:23:24
URL: http://gumsalumsa.blogg.se/
Postat av: anouk - Gravid

Haha... jag tar text från luite här o var. Finns massor av bra si´dor ju. googlar bara 2vecka 20 eller 21 osv varje vecka"

2010-03-30 @ 07:47:58
URL: http://anouk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0