Amning, mat och allmän uppfostran

Jag helammar inte Milo (teoretiskt sett gjorde jag bara det tills han blev 1 månad då han började få en skvätt ersättning varje kväll tills han blev typ 3 månader och sen började han få smakisar vid 4 månader och då heller inte helammades enligt teorin), men tutte är fortfarande hans huvudsakliga föda.

Han äter alltid ett mål mat, ca ½ burk (nej jag lagar inte egen som jag sa innan att jag skulle göra - so kill me) och vissa dar äter han gröt med frukt på morronen. Vissa dagar får han "efterrätt" - frukt.
Sen får han smaka olika saker jag äter, tex avokado, banan, grapefrukt, kiwi osv osv. Majskrokar och smörgåsrån får han i princip dagligen.

Han är nyfiken på mat, och det uppmuntrar jag.
Mat är naturligt och inget man är duktig på.
Jag har aldrig berömt honom för han är duktig på att äta, han är heller inte duktig när vi borstar tänderna (som han inte har några än haha) utan det är naturligt - dvs inget "åååh mille va duktig du äääär" dravel, utan vi pratar glatt om vad god maten är, va fina tänderna blir osv.

Jag tänker fortsätta amma honom sålänge han vill, sålänge det känns naturligt för mig, (utan "tuttnappen" har amningen blivit en helt annan upplevelse!) och sålänge han fortsätter må bra och växer.

Altså - jag gör det som passar bäst för OSS!
Hur andra gör med sina bebisar, är upp till dom - för dom gör det som passar bäst för deras familj.
Finns inget rätt eller fel sålänge man gör det som känns bäst för sig själv




Kommentarer
Postat av: smoothie.bloggplatsen.se

Riktigt bra inlägg frugan :) håller med dig man gör det som passar sin familj alla gör ju olika man ska ju inte göra nått baraför nån annan gör det man gör ju det som känns bäst. vi har precis börjat ge henne lite gröt på kvällen innan hon får äta på tutte innan läggdags hon tycker det är spännande med något nytt :).

Barnmatsburkarna är ju framtagna så det ska passa barnen så det är inge fel att ge det, som sagt så länge dom växer och mår bra så spelar det ingen roll vad dom äter.

Det är ju jätte bra att han är nyfiken på mat då blir det ju lättare att han tycker om det när han blir större oxå :).



Vad skönt att du slipper amningsnappen när slutade han med den? allt blir så mkt enklare utan den när man ammar, tar inte lika långt tid som det gjorde förut,

Vi ska börja nu med lite smakisar :)

Du gör som ni vill och ni mår bra allihopa det är det som räknas :)

2011-03-03 @ 09:03:54
URL: http://Smoothie.bloggplatsen.se
Postat av: smoothie.bloggplatsen.se

haha får göra det :) tur att man inte gick över så pass långt haha



okej bhärligt :) vi har oxå slutat med den så skönt att slippa allt sånt pill..

2011-03-03 @ 12:53:55
URL: http://Smoothie.bloggplatsen.se
Postat av: anouk - En Rookiemammas vardag

Vilket härligt inlägg Anna. Sällan du skriver så mkt så man får höra dig "prata" och "tänka" (eeeh lät ju mysko, men ja)



håller verkligen med dig att det är upp till var och en. Är det ngn som ssagt ngt annat måntro?=/

2011-03-04 @ 21:08:20
URL: http://anouk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0