v38

Min graviditet - BF Ons 11 aug 2010


Din graviditet startade Tors 5 nov 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tors 19 nov 2009 (ägglossningen).

Du är på dag 265 av 280. (94,6%).

Du är i vecka 38.
Du har gått 37 fulla veckor och 5 fulla dagar (v37+5).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 aug 2010
Du har 15 dagar kvar till beräknad förlossning.

 

 

Vecka 38: 22 jul - 28 jul 2010



Kroppen: Nu närmar sig förlossningen med stormsteg. Se till att du vet var din partner befinner sig och att du lätt kan få kontakt. 

Allt fler känner förvärkar. Det som skiljer förvärkar från sammandragningar är att värkarna oftare gör ont. Först blir magen hård, precis som tidigare, men efteråt kan en molande känsla finnas kvar. Smärtan sitter långt ner i magen eller ländryggen och påminner om mensvärk. Långt ifrån alla får dock någon förvarning om att förlossningen är på gång. När du väntar ditt första barn är det vanligast att barnet kommer efter beräknat datum. Är du omföderska föder du statistiskt sett nästa barn två till tre dagar tidigare.

 
Barnet: Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.

I vecka 38 är medelkroppslängden  50 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3200 gr. Huvudets omkrets är 34,8 cm.

Ditt barn är nu redo för ett liv utanför livmodern. Lungorna är fyllda med vätska fram till födelseögonblicket då vätskan pressas ut för att ersättas med luft.


Visste du att det är barnet själv som bestämmer när det ska komma ut, graviditetslängden finns programmerad i barnets arvsanlag.
  


Om det är en pojke så skall hans testiklar vandrat ned i pungen vid det här laget och när den föds bör båda vara på plats. Hos omkring 1% av alla pojkar som föds har ännu inte testiklarna vandrat ner. Eftersom detta kan orsaka infertilitet och öka risken för testikelcancer så undersöker barnmorskan pojken efter förlossningen.


Bebisens huvud är mjukt och formbart på grund av de s.k. fontanellerna som kan liknas vid rörliga plattor, som ännu inte är sammanvuxna. Dessa är till för att huvudet skall kunna deformeras något för att enklare kunna passera ut genom födelsekanalen. Detta är normal och inte farligt för bebisen, men kan göra att huvudet ser lite underligt ut direkt efter förlossningen, men det återgår snart till normal form.

Ögonen saknar ännu tårkanaler, vilka utvecklas först några veckor efter förlossningen.


 

Ojoj finner inga ord när det står 15dagar kvar.
lycka.oro.spänning.undran. många tankar =)

men mest av allt - förväntansfull! 


ºA

 


Kommentarer
Postat av: anouk - Gravid

herre.gud.alltså. 15 dagar!

2010-07-27 @ 22:26:12
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: anouk - Gravid

Gulledig<3



Jag tror faktiskt det var fullmånen som spökade. Man sover ju knasigt ofta då. har jag hört. haha



JO jag tror faktiskt (och hoppas) att man går ner en hel del. Speciellt om amningenfunkar, som du säger...Men tror också det e skitviktigt o verkligen komma ut så snabbt som möjligt. är nog väldigt lätt o bli försoffad annars.

En annan grej till varför jag absolut inte vill ha kejsarsnitt. (huvva) Ja, jag ska till BM imorgon. kommer be om TUL nu. annars kommer jag grubbla mig gråhårig.



Fan vad nice med nymålat kök!:D Bara sådär;) haha. Men det e sjuktvad ånt känns betydande nu. eller hur? man kopplar av på ett annat sätt när sånt blir gjort. Vi har tusan knappt inga gömmor kvar än. Jag vill bara klä skafferihyllorna med vaxduk och fixa vår "tvättskrubb" (som vi slänger in alla smutstvätt i)- ordna upp nån knodd-korg och vanlig korg. Vet inte varför jag fått för mig att man ska tvätta de separat? känns som om man har bättre koll iaf. Skulle man bara få en timmestvättid nån dag tex kan man gräva i knoddens korg och ta det viktigaste typ. Men sen nojjar jag mig att bajs och spyor "sprider sig" till mina kläder? hahaha...

- Nej tror inte det är ngn fara just med parfymerat osv. Jag har iofs tvättat lillens i parfymfritt, men det e skitmånga som säger att det är trams. Skulle h*n få ngr prickar e det bara rova byta sort. De är så milda idag ändå-typ. Men jag tycker inte det känns rent? luktar ju... ingenting. instängt? haha



Torsk är en typ av svamp ungen kan få på tungan... blir typ vit hinna. och om man ammar så sprider det sig till bröstvårtorna också. Har ingen aning om varför jag vet detta dock? tror syrran hade det när hon var liten... haha



Okej då vet jag vad det är jag väntar på:) En snorlobb i trollan;) haha... Ja jag vet. Hämningarna har ju liksom släppt nu. Jag pratar om diarre och hemmorojder och avslag som man pratar om vädret nuförtiden. Sexigt verkligen;)



Hopas det är som du säger med mensverken. Då är i ahead alltså?;)



Ja ag tror faktiskt du har rätt ang. förlossningsbrev. Men jag ska korta av och spalta upp mitt mer rejält. nu babblar jag på i två sidor ju. haha



Ja jag kikade faktiskt efter en typ pyjamasskjorta i större modell idag, men utan resultat. det hade varit skitmysigt o svepa omkring i på bb, känner jag. haha.



Yes. lapp blir det här med. fast på ytterdörrn; KAMERA! Mobil! LddARE! haha. TÄNK och glömma kameran, va? hujedamig :(



Jag tror du kommer få en dag innan mig:) När det blir vette tusan. jag har nog redan gissat, men jag tror det nu iaf. haha

2010-07-27 @ 22:56:51
URL: http://anouk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0