2010-02-13 @ 11:13:25

v15

 Min graviditet - BF Ons 11 aug 2010

Uträkning utgår från dagens datum: Lör 13 feb 2010.
Din graviditet startade Tors 5 nov 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tors 19 nov 2009 (ägglossningen).

 

Du är på dag 101 av 280. (36,1%).
Du är i vecka 15.
Du har gått 14 fulla veckor och 2 fulla dagar (v14+2).
Du är i 3:e kalendermånaden.
Du är i 4:e graviditetsmånaden (lunarmånaden)
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 aug 2010
Du har 179 dagar kvar till beräknad förlossning.



Vecka 15: 11 feb - 17 feb 2010


Kroppen: Man kan känna sig nästäppt och ha lätt för att blöda näsblod när man är gravid även om det är mer vanligt under slutet av graviditeten. Nästäppa beror till stor del på den ökade mängden östrogen samt ökad blodmängd som i sin tur mjukar upp brosk och vävnader vilket gör att man blir täppt i de trånga näsgångarna. Det kan i sin tur göra att man snarkar om nätterna. Blodkärlen kan även vidgas vilket medför att man lättare blöder näsblod.
Från vecka 15 kan du göra ett fostervattensprov.

Fostret: Huden är i det här stadiet genomskinlig och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone-apparat. Fostrets hud är tunt och täcks av ett tunt skikt hår som kallas lanugo-hår.

 

Jag mår prima! Inget illamående, ingen koma-trötthet – mer än att jag sover för lite. Men inte så jag håller på somnar sittandes liksom =)


Har gjort mitt IntelliGender test nu - woha! ;)
Skriver mer om det senare idag - ska ladda in kort o sådär först.


ºA


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0